سفارش تبلیغ
صبا ویژن
رسول خدا فرمود : «نزد خداوند، هیچ چیز دشمن تر از خانه ای که بر اثرطلاق ویران شود، نیست» . سپس امام صادق علیه السلام فرمود:«خداوند ـ عزّوجلّ ـ، به سبب دشمنی ای که با جدایی داشت، درباره طلاق تأکید ورزید و سخن را در آن باب، بارها بازگفت. [صفوان بن مهران ـ از امام صادق علیه السلام نقل می کند ـ]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :12
بازدید دیروز :2
کل بازدید :24132
تعداد کل یاداشته ها : 13
103/2/17
10:39 ص

بسم الله الرحمن الرحیم

راه های تحصیل عشق الهی:

گرچه پرنده ی عشق آمدنی است نه صید کردنی،و محبت را نمی توان همانند علوم تحصیل کرد،اما به هر حال بذری است که در صدف جانها به ودیعه نهاده اند.و طبق تفسی برخی از اهل معرفت واژه ی امانت در آیه ی (انا عرضنا الامانه علی السموات و الارض و الجبال فابین ان یحملنها و اشفقن منها و حملها الانسان )*احزاب آیه 72*عشق و محبت الهی است.

ای شیخ برو مسئله عشق بیاموز***هر چند که این مسئله آموختنی نیست

پس برای تحصیل عشق الهی باید زمینه ها را فراهم کنیم و متوجه این نکته باشیم که جایگاه آن،مدرسه و دانشگاه و حوزه نیست،بلکه قلب صاف و بی آلایش پاکان است. از این رو ضمن اعتراف به این حقبقت که عشق آمدنی است نه اکتسابی،توجه به زمینه های بروز آن خالی از فایده نیست.وما بر آنیم راه های تحصیل و زمینه های بروز آن را در چن عنوان خلاصه کنیم.

1.معرفت حق:

از آنجا که هر گرایشی بعد از معرفت حاصل می شود.شناخت حضرت حق عامل مهمی در عشق به آن ذات یکتاست،و هر اندازه که آب معرفت در صحرای دل آدمی بیشتر جاری شود،شجره ی مهر الهی سبز تر خواهد شد و از آن جا که درجه ی محبت تابع مراتب معرفت است و معرفت به ذات حق ،حد و مرزی نداردفپس اشتیاق به قرب الهی همیشگی و ابدی خواهد بود.

شیخ شهاب الدین سهروردی در کتاب رساله ف حقیقه العشق صفحه ی 13 می گوید:

پس اول پایه معرفت است و دوم پایه محبت و سوم پایه عشق است و به عالم عشق که بالای همه است نتوان رسید تا از معرفت و محبت دو پایه محبت نسازد.

ادامه دارد.....


90/11/1::: 6:59 ع
نظر()
  
+